Arvokkain aarre – muistoja vuoden 2016 Tempauksesta
Olin mukana järjestämässä Tempausta vuonna 2016. Sen järjestelyt ja toteutus sisälsivät paljon iloa, tuskaa, onnistumisia, epäonnistumisia, hämmennystä, mutta ennen kaikkea yhteisöllisyyttä.
Tempaukset ovat osa pitkää perinnettä, jossa opiskelijat ovat aktiivisesti ottaneet kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja tarjonneet ratkaisuja ajankohtaisiin haasteisiin. Vuoden 2016 Tempauksen tarkoituksena oli herättää keskustelua suomalaisen peruskoulutuksen tilasta. Onkin näin kahdeksan vuoden jälkeen hyvä huomata, että olimme silloin oikealla asialla. Oppimistulokset ovat edelleen olleet laskusuuntaisia, mutta toivon mukaan asiaan löydetään ratkaisuja. Itse uskon, että silloinen Tempauksemme sanoma, että tärkeintä on oppimisen ilo, pitää edelleen paikkaansa.
Opiskelijoilla on ollut pitkä historia Tempausten järjestämisessä, ja se on opiskelijoiden näköinen tapa ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin. Vuonna 2015 oli kulunut kuusi vuotta edellisestä Tempauksesta, ja opiskelijoiden näkökulmasta tämä tarkoitti koko joidenkin opintojen mittaista taukoa. Tämä motivoi uuden Tempauksen järjestämistä. Teemoja sekä ideoita oli runsaasti. Monien keskusteluiden jälkeen päädyimme valitsemaan peruskoulutuksen aiheeksi, sillä sen tärkeyttä pidettiin erityisen ajankohtaisena aiheena. Meillä oli myös kunnia työstää aihetta yhdessä monien alumnien kanssa aina ikiteekkari Krister Ahlströmistä lähtien.
Arvokkain aarre -Tempauksen keskeinen ajatus oli, että peruskoulutus on Suomen arvokkain aarre, ja halusimme herättää heikkenevistä oppimistuloksista keskustelua. Kantavana ajatuksena oli, että kiertäisimme mahdollisimman monta suomalaista peruskoulua pitäen innostavia oppitunteja eri teemoista. Lopulta kiersimme reilusti yli puolet kaikista Suomen peruskouluista, mikä tuntuu näin jälkikäteen aivan uskomattomalta! Vuoden 2016 Tempauksessa oli mukana noin 1500 ihmistä, jotka matkustivat ympäri Suomen bussimatkoilla, jotka tarjosivat tilaisuuksia uusien ystävien ja muistojen luomiseen. Ajattelen myös, että Tempauksemme nimellä oli ns. kaksoismerkitys, sillä pidän yhteisöllisyyttä opiskelijaelämän arvokkaimpana aarteena. Tempauksemme olikin erinomainen Otaniemessä yhteisöllisyyttä nostattava toteutus.
Tempaukseen osallistuminen ja opiskelijaelämä yleisesti tarjoavat arvokkaita oppimiskokemuksia. Parhaat opit tulevat usein silloin, kun uskaltaa kokeilla jotain uutta ja haastaa itsensä turvallisessa ympäristössä. Onnistumiset ja epäonnistumiset ovat molemmat arvokkaita, kunhan on samalla kivaa. Opiskelijoiden tekeminen saa olla sisällöltään vakavaa, mutta aina kun on kyseessä vapaaehtoisuuteen perustuvaa tekemistä, tulee sen ensisijaisesti olla hauskaa ja tarjota oppimista tai merkityksellisyyttä osallistujille. Tekemisen on lähdettävä tekijöiden halusta ja motiiveista. Rohkaisen kaikkia aaltolaisia, ja muitakin, lähtemään mukaan Tempaukseen, kun mahdollisuus tulee!
On hienoa, että aaltolaiset ovat taas Tempaamassa ja aihe on mitä tärkein. Vapaaehtoisuudella on ollut suunnaton merkitys niin opiskelijoiden kuin koko Suomen kehityksessä. Oli sitten kyseessä lasten harrastusten tukeminen, ihmisten mielenterveyshaasteet, tapahtumatoiminta tai senioriapu, kaikella avulla on suuri merkitys ihmisen hyvään elämään. Onnellisuus rakentuu ympäröivistä ihmisistä. Hienoa aaltolaiset!
Niko Ferm
Yhteysjohtaja, Espoon kaupunki
Tempausesikunnan 2016 puheenjohtaja