Vi räddar världen, en portion åt gången
Visste du att 1,3 miljarder ton mat årligen går till spillo på jordklotet? Mängden är ofattbar. I Finland går 400–500 miljoner kilo mat årligen till spillo och i finländska hushåll uppstår årligen över 20 kilo matsvinn per invånare. När man adderar allt svinn i finländska hem får matsvinnet ett pris på 500 miljoner euro per år.
När man betraktar ovanstående tal har det varit glädjande att märka att svinnet varit på tapeten oftare än förut. Enbart i Helsingfors har man under de senaste åren grundat både matsvinnsrestaurangen Loop och butiken We Food som säljer matsvinn, och dessutom har flera applikationer och nätbutiker hjälpt konsumenter att rädda matsvinn. Vi, alltså ResQ Club, är en av aktörerna.
Idén med ResQ är enkel. Restauranger, caféer och matbutiker som är medlemmar i tjänsten anmäler sin överblivna mat, till exempel överblivna lunchportioner. Kunden ser närområdets erbjudanden i appen därifrån hen kan köpa den portion som hen vill, när hen hittar ett lämpligt erbjudande. Maten avhämtas på plats inom utsatt tidpunkt när det bäst passar, till exempel på väg hem från jobbet eller skolan.
Jag tycker att ResQ bäst beskrivs med termen win-win-win. ResQ- erbjudarna hamnar inte kasta bort tillagad mat utan får extra inkomster. Dessutom ger tjänsten synlighet för ResQ-partners bland nya kunder, och förstärker samtidigt den ansvarsfulla varumärkesimagen. För användarna erbjuder tjänsten ett enkelt, ansvarsfullt och förmånligt sätt för att pröva på nya restauranger och caféer. Enligt våra uträkningar har produktionen av räddade portioner hittills motsvarat CO2-kilometerutsläppen för 39 miljoner bilar. Det är förtröstansvärt att tänka att utsläppen inte uppstått i onödan.
ResQ Club har sedan lanseringen år 2016 vuxit och utvecklats i snabb takt och den helsingforsiska gräsrots-startupen har blivit ett företag som verkar i flera länder. Nuförtiden kan mat räddas i tiotals städer och det finns redan ungefär en halv miljon registrerade användare, och 2 miljoners gränsen för antalet räddade portioner väntas nås vid textens publiceringstidpunkt. Tjänsten fortsätter att växa och det är spännande att se vart framtidens stigar leder oss.
Låt oss påminna om att den nationella Svinnveckan firas denna vecka. Jag uppmuntrar er alla att begrunda era egna matvanor allt noggrannare under denna vecka och att vid hunger kolla dagens ResQ-utbud.
Meri-Helene Mikkola, Customer Experience Manager, ResQ Club
Texten är en del av en bloggserie, som fördjupar klimattip från designkalendern.