Likvärdigt bemötande av studenter bör tryggas
I går publicerade Long Play en artikel om modedesigner Tuomas Laitinens undervisningsmetoder och tillvägagångssätt i ARTS utbildningsprogram i mode. Artikeln beskrev hur Laitinen under flera år favoriserat, förödmjukat och anklagat studerande inom utbildningsprogrammet i mode. Det är sorgligt att läsa texten, och ingen av Aaltos studenter borde behöva stå ut med ovannämnda bemötande.
Aalto bör inleda en grundlig och oberoende utredning om Laitinens agerande. På basis av utredningen är det skäl att utveckla tillvägagångssätt för att försäkra att motsvarande inte sker vid andra linjer och områden i fortsättningen. Till en god pedagogik hör att stöda och uppmuntra, inte att leda med skräck. Det är ett stort ansvar eftersom undervisningskulturen i sig även formar framtidens arbetsliv.
I offentligheten har man även förundrat sig över varför studenterna inte steg fram i offentligheten med sina egna namn och ansikten. Jag känner inte till enstaka studenters utgångslägen desto mer, men en orsak är säker: studenterna har en äkta rädsla om att man försvårar sin egen kommande karriär och stänger flera dörrar framför sig om man stiger fram i offentligheten. Ansvaret kan inte enbart vila på individernas axlar.
ARTS studentföreningar vid Högskolan för konst, design och arkitektur och en del andra studentaktiva inom mode har publicerat ett ställningstagande om det inträffade. AUS är eniga med branschens studenter om att problemet inte kan sopas under mattan.
Aalto-universitetet har tills vidare avbrutit nomineringen av Laitinen till arbetslivsprofessor och lovat utreda saken. Till att börja med har det här varit de rätta stegen.
AUS fortsätter att ha täta diskussioner med Aalto, om hurdana åtgärder motsvarande situationer kan förebyggas med och hur man kan ingripa i tid. Om informationen om situationen på utbildningsprogrammet för mode inte har nått de ansvariga så måste processen korrigeras. Om ansvariga har varit medvetna om situationen men inte har reagerat i tillräckligt stor skala så återstår fortfarande mycket att göra.
Senast då, när utredningen blivit färdig är det viktigt att det finns konkreta lösningar för att säkra likvärdigt bemötande av studenter i fortsättningen. Studenterna bör inkluderas i arbetet ända tills att en hållbar lösning uppnås.
Ett toppuniversitet mobbar inte sina studerande. Ett toppuniversitet ger en trygg språngbräda därifrån alla kan svinga sig upp.
Tapio Hautamäki
Styrelseordförande