Tuoreita kasvoja palvelutiimiin – Maria Liimatta-Tuominen ja Minna Silvennoinen
Maria hyppäsi sosiaalialalta tuntemattomaan
Maria hakeutui AYY:lle, koska halusi vaihtelua sosiaalialalla työskentelyyn. ”Hyppäsin täysin tuntemattomaan. On kiva kokeilla jotain ihan uutta ja tuntematonta. En olisi osannut kuvitella hakevani muualle kuin asiakasrajapintaan”, hän kuvailee. Hiljalleen on koko kampus ja ylioppilaskunta tullut tutuksi, mutta joka päiviä voi oppia jotain uutta. ”Eihän tässä ole kuin vasta puoli vuotta oltu talossa”. Alun perin Lahdesta kotoisin oleva Maria on tehnyt monta vuotta töitä ”sossun tätinä” ja päihdepuolella.
AYY:lla Marian tehtäviin kuuluu asukkaiden neuvonta palvelutiskillä, sähköpostitse japuhelimitse. Lisäksi tehtävään kuuluu paljon taustatyötä. ”Piilotyötä on todella paljon. Sitä ei ulkopuolelta hahmota ollenkaan. Hakemusten käsittelyyn kuluu paljon aikaa, esimerkiksi kesällä, vaikka palvelutoimisto olisi kiinni”, Maria selventää. Asumisneuvojat hyväksyvät noin 12 000 asuntohakemusta ja laativat noin 1 500 vuokrasopimusta vuosittain. Lisäksi muuttopäivien valmisteluihin ja avainten käsittely työllistää kuunvaihteessa.
Maria iloitsee siitä, miten hyvin orientaatioviikko ja syyskuun kiireinen muuttopäivä sujuivat. ”Muuttopäivänä oli ihmiset tosi hyvällä tuulella, kun etäjonotus toimi näppärästi”. AYY:lla on panostettu varsinkin kiireaikoja helpottavaan jonotussysteemiin, missä voi ottaa vuoronumeron ja käydä vaikka välissä lounaalla tai kahvilla kaverin kanssa. Omaa sijoitustaan jonossa voi seurata etänä ja tulla paikalle lähempänä omaa vuoroaan. ”Jokainen päivä, opiskelija ja ihminen on erilainen. Se tuo päiviin sopivasti vaihtelua”, Maria miettii.
Palveluassistenttina Minna oppii tuntemaan opiskelija-aktiiveja ja -kulttuuria
Helsingin yliopistossa ylioppilaskunta-aktiivina toimineelle Minnalle osa AYY:lla työskentelevistä ja aaltolaisista olivat tuttuja. ”Sopiva tehtävä vain sattui kohdalle. Olin kuullut, että täällä on hyvä meininki ja opiskelijat tuntuvat asiakkaina kivalta ryhmältä, jonka kanssa työskennellä”, Minna kertoo motivaatiostaan hakea palveluassistentin paikkaa.
Minnan tehtäviin kuuluu pääasiassa kertavuokrattavien tilojen avaimien ja varausten käsittely. Lisäksi hän jakaa mm. lukuvuositarroja palvelutoimistossa ja neuvoo jäsenasioissa sekä vuokranmaksussa. ”Olen töissä osa-aikaisesti palvelutoimiston ollessa auki klo 12-16. Työpäiviin kuuluu siis asiakaspalvelua, usein heti alussa on hieman ruuhkaa. Sitten tehdään taustahommia, kun ei ole asiakkaita.”
Erona entisiin asiakaspalvelun tehtäviin on se, että kasvotusten asiakkaisiin tutustuu paremmin kuin puhelimitse. Minna kuvailee aaltolaisia yhteistyökykyisiksi ja hauskaksi porukaksi. ”Päivittäin oppii uutta esimerkiksi teekkarikulttuurista. On kaikenlaisia nauhoja, nyörejä ja lakkeja.” Palvelutoimistolta voi ostaa esimerkiksi vuosijuhlilla käytettäväksi teekkarinauhan ja AYY:n kuntanauhan.
Ihana palvelutiimi ja toimistokoirat piristämässä arkea
Palvelutiimiin kuuluu kaksi toimistokoiraa, jotka ihanasti värittävät työpäiviä. ”Meillä on ihana tiimi”, molemmat kehuvat yhteen ääneen. ”Tosi kiva porukka tehdä töitä yhdessä. Kaikki auttavat vuorotellen toisiaan”, Maria kertoo. Myös matalaan hierarkiaan ovat kumpikin tyytyväisiä. ”Täällä on matala kynnys käydä juttelemassa ja kysymässä neuvoa”, Minna kuvailee. ”Pomo ei ole missään korkealla, ettei uskaltaisi moikata”, Maria täydentää.
Molemmat toivovat pääsevänsä kehittämään AYY:n palveluita. ”Tässä työssä on hyvä olla. Kun pääsee vielä hyödyntämään kaikkea omaa osaamista, niin vielä parempi”, Maria toteaa.