Nya ansikten i serviceteamet - Maria Liimatta-Tuominen och Minna Silvennoinen
Maria hoppade in i det okända från socialbranschen
Maria sökte till AUS för att hon ville få omväxling till arbetet på socialbranschen. ”Jag hoppade helt in i det okända. Det är roligt att pröva på något nytt och okänt. Jag hade inte kunnat föreställa mig att söka någon annanstans än till kundgränssnittet”, beskriver hon. Sakta men säkert har hon blivit bekant med hela campuset och studentkåren men varje dag kan man lära sig något nytt. ” Jag har inte varit längre än ett halvår i huset”. Maria som ursprungligen kommer från Lahtis har arbetat som ”socialtant” och med drogmissbruk i flera år.
På AUS består hennes arbetsuppgifter av kundrådgivning vid servicedisken, per e-post och per telefon. Dessutom ingår en hel del bakgrundsarbete. ”Det finns enormt mycket smygarbete. Det kan man inte alls uppfatta utifrån. Det går åt mycket tid till att behandla ansökningar till exempel under sommaren, även om servicebyrån skulle ha stängt”, förtydligar Maria. Boenderådgivarna godkänner ca 12 000 bostadsansökningar och upprättar ungefär 1500 hyresavtal varje år. Dessutom sysselsätter flyttdagsförberedelserna och nyckelhanteringen vid månadsskiftet.
Maria gläder sig över hur bra introduktionsveckan och den bråda flyttdagen i september förlöpte. ”Människorna är på jättegott humör under flyttdagen eftersom distansköandet fungerar så smidigt”. På AUS har man speciellt satsat på ett kösystem som underlättar under bråda tider där man kan ta ett könummer och gå och äta lunch eller dricka kaffe med en kompis däremellan. Man kan följa sin köplacering på distans och komma tillbaka närmare den egna tiden. ” Varje dag är studenten och människan annorlunda”. Det ger omväxling”, begrundar Maria.
Serviceassistent Minna lär känna studentaktörerna- och kulturen
För Minna som verkat som studentaktör vid Helsingfors universitet var en del av de anställda på AUS och aaltoiterna bekanta. ”En lämplig uppgift råkade bara komma upp”. Jag hade hört att det är god stämning här och studenterna kändes som en trevlig kundgrupp att arbeta med”, berättar Minna om sin motivation för att söka serviceassistentjobbet.
Minnas uppgifter består huvudsakligen av att behandla bokningar och nycklar till de lokaler som hyrs ut. Dessutom delar hon ut läsårsdekaler på servicebyrån och ger råd för medlemsärenden och hyresbetalningen. ”Jag jobbar på deltid när servicebyrån har öppet kl. 12-16. Arbetsdagarna består alltså av kundservice och det är ofta lite rusning i början. När det inte finns kunder utför vi även bakgrundsarbete.”
En skillnad från tidigare kundserviceuppgifter är att man lättare blir bekant med kunderna när man träffar dem ansikte mot ansikte än per telefon. Minna beskriver aaltoiterna som ett samarbetsvilligt och roligt gäng. ”Man lär sig nytt varje dag, till exempel om teknologkulturen. Det finns en massa band, snören och mössor”. På servicebyrån kan man till exempel köpa ett teknologband eller AUS kommunband som används på årsfesten.
Ett härligt serviceteam och kontorshundar som uppiggar vardagen
Till serviceteamet hör även två kontorshundar som ger arbetsdagarna en ljuvlig nyans. ”Vi har ett härligt team”, berömmer båda i en kör. ”Ett jättetrevligt gäng att arbeta med. Alla hjälper varandra i tur och ordning”, berättar Maria. Båda är även nöjda med den låga hierarkin. ”Här finns en låg tröskel för att gå och prata och be om råd”, beskriver Minna. ”Chefen är inte på en så hög nivå att man inte skulle våga hälsa”, fyller Maria i.
Båda hoppas på att få utveckla AUS tjänster. ”Det är gott att jobba här”. När man får dra nytta av allt sitt eget kunnande är det ännu bättre”, konstaterar Maria.