Asumisen häiriötilanteet
Kerrostaloissa suuri osa naapurista kuuluvista äänistä on normaaliin elämään kuuluvia ääniä, ja niitä ei voi rajoittaa. Mikäli naapurin äänet häiritsevät, kannattaa käydä asiasta keskustelu naapurin kanssa.
Asukkaiden tulee huomioida se, että asumisen ääniä voi kuulua talosta myös yöaikaan. Normaaleja asumisen ääniä ovat muun muassa yöaikainen suihkussa käymisen äänet, sekä muunlaiset tavanomaisen liikkumisen äänet tai lasten leikkimisen ääni päiväsaikaan.
Vinkki: Huomioithan omia juhlia suunnitellessasi, että ilmoitat siitä aina esimerkiksi lapulla muille talon asukkaille.
Toistuva, kovaääninen huutaminen, tai musiikin soittaminen asunnossa, juhliminen keskellä yötä tai muunlainen kovaääninen metelöinti asunnossa sen sijaan on meteliä, johon kannattaa puuttua. Muita asukkaita häiritsevä elämä niin huoneistossa, kuin talon yleisissä tiloissa ja piha-alueilla ei ole sallittua, tapahtuu se sitten yö- tai päiväsaikaan.
Häiritsevää elämää voi olla esimerkiksi useita tunteja päivässä jatkuva pianonsoitto, koirien jatkuva haukkuminen, tai kovaääninen musiikin kuuntelu. Järjestyssääntöihin on merkitty yörauha-aika, jota kaikkien asukkaiden tulisi noudattaa. Yöaikaan tulee aina välttää kovien äänten aiheuttamista.
Milloin kannattaa ottaa yhteyttä?
Mikäli keskustelu naapurin kanssa ei johda muutokseen, ja häiriöt jatkuvat, ole yhteydessä vuokranantajaan. Liian pitkään ei kannata häiriöitä sietää. Vuokranantaja voi olla yhteydessä häiriötä aiheuttavaan asukkaaseen ja antaa tarvittaessa huomautuksen tai varoituksen. Siksi on tärkeää, että AYY asuminen saa tiedon talossa ilmenevistä häiriöistä.
Mihin voin ottaa yhteyttä?
- AYY:n palvelutoimisto on avoinna vain päiväsaikaan, joten vakavista yö- ja viikonloppuaikaan tapahtuvista häiriöistä kannattaa olla yhteydessä poliisiin.
- Mikäli kuulet talosta ääniä, jotka viittaavat väkivaltaan tai epäilet jonkun asukkaan hengen olevan vaarassa asunnossa, tulee sinun aina välittömästi olla yhteydessä poliisiin soittamalla hätänumeroon 112. Vain poliisi voi puuttua tällaiseen tilanteeseen.
- Mikäli sinulla herää huoli naapuristasi, voit ottaa yhteyttä Länsi-Uudenmaan sosiaali- ja kriisipäivystykseen, p. 09 816 42439.
- Häiriötilanteiden toistuessa, voit tehdä kirjallisen ilmoituksen AYY:n asumisen palveluille. AYY ei ryhdy toimenpiteisiin, mikäli häiriöt ovat vähäisiä ja lyhytaikaisia.
Miten ilmoitan toistuvasta häiriöstä?
Pyydämme ilmoittamaan häiriöistä kirjallisesti. Lomakepankista löydät lomakkeen häiritsevästä asumisesta.
Olisi erittäin tärkeää, että ilmoitus häiriöstä tehtäisiin yhdessä muiden asukkaiden kanssa. Voit myös pyytää linnanisäntää mukaan häiriöilmoituksen tekoon. Häiriöilmoituksen allekirjoittajien nimiä ei paljasteta häiriön aiheuttajalle, kun prosessia käydään läpi AYY:n sisällä. Huomioithan kuitenkin, että jokaisen ilmoittajien tulee olla valmis todistamaan asia oikeudessa, mikäli tilanne sen vaatii.
Toimita allekirjoitettu häiriöilmoitus skannattuna osoitteeseen [email protected] tai AYY:n palvelutoimistolle osoitteeseen Otakaari 11.
Asumisen ABC
Täältä löydät ohjeita sauna- ja pyykkivuorojen varaamiseen ja parkkipaikkoihin liittyen, sekä vinkkejä oman kodin kunnosta huolehtimiseen.
Usein kysyttyä asumisesta
Tälle sivulle on koottu yleisiä asukkaita askarruttavia kysymyksiä. Jos et löydä täältä vastausta kysymykseesi, ota yhteys asumisen palveluihin [email protected]
AYY:n palvelutoimisto
AYY:n palvelutoimistolla Otaniemessä voit kysyä mitä tahansa opiskelijan arkeen liittyvistä asioista. Autamme sinua myös asunnon hakuun, muuttamiseen ja kaikkeen asumiseen liittyvissä kysymyksissä. Voit olla yhteydessä palvelutoimistoon myös puhelimitse.