Kannanotto: HSL:n kasvaneet kustannukset eivät saa kaatua opiskelijan maksettavaksi
Opiskelija-alennuksen rajaus jättäisi tuen ulkopuolelle opiskelijat, joiden opintotukikuukaudet ovat loppuneet. Tukikuukausien nykyinen määrä ei mm. salli alanvaihtoa tai opiskelutahdin hidastumista esimerkiksi mielenterveyden takia. Jos rajaus toteutuu, se kohdistuu nimenomaan niihin opiskelijoihin, jotka alennusta kipeimmin tarvitsisivat.
”Opintotuen piiristä pudonneiden opiskelijoiden toimeentulo ja tilanne on erityisen heikko, ja korotusten ei tulisi kohdistua heihin”, sanoo AYY:n hallituksen jäsen Velma Pohjonen.
Lisäksi alennuksen sitominen opintotukikuukausiin rajaisi kansainväliset opiskelijat kokonaan alennuksen ulkopuolelle, sillä he eivät ole suomalaisen sosiaaliturvan piirissä. Pääkaupunkiseudun kaupunkien tavoitteena on kansainvälisten opiskelijoiden houkuttelu työllistymään alueelleen.
"Haluavatko Espoo ja Helsinki todella lähettää viestin, että kansainväliset opiskelijat eivät ole tervetulleita tänne?" kysyy AYY:n hallituksen puheenjohtaja Otto Usvajärvi.
Joukkoliikenteen kustannusten nousu opiskelijoille heikentää opiskelijoiden mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä. Joukkoliikenteen tukemiseen tulisi näin ollen saada riittäviä panostuksia pääkaupunkiseudun kaupungeilta. HSL:n kasvaneet kustannukset eivät saa kaatua opiskelijan maksettavaksi.
AYY vaatii, että HSL:n hallitus peruuttaa suunnitellut leikkaukset opiskelijoiden joukkoliikenteen alennuksiin.
Otto Usvajärvi, AYY:n hallituksen puheenjohtaja
Velma Pohjonen, AYY:n hallituksen jäsen: sosiaalipolitiikka ja kestävä kehitys
Lisätietoja:
Lauri Jurvanen, vaikuttamisen asiantuntija: sosiaalipolitiikka +358 50 520 9418