AYY:n strategia – tekoja maailman parhaan opiskelijan elämän eteen
AYY sai tänä keväänä uuden strategian, joka on ensimmäistä kertaa ylioppilaskunnan historiassa nidottu yksiin virtuaalikansiin. Strategian tarkoitus on kuvata sitä, millaiseen tulevaisuuteen AYY tähtää ja miten tulevaisuuden haasteisiin vastataan. Ennen kaikkea strategian on tarkoitus näkyä osana jokapäiväistä elämää tekojen kautta: tapoina kuulla ja osallistaa Aalto-yhteisöä, kestävänä opiskelija-asuntojen rakentamisena tai vaikkapa joustavina mahdollisuuksina noutaa AYY:n kuntanauha vuosijuhlille palvelutoimistolta. Strategian hyvyys tiivistyykin ennen kaikkea sen käyttökelpoisuudessa sekä siinä, että sen viesti puhuttelee Aalto-yhteisöä – epärealistinen sekä etäiseksi jäävä strategia ei palvele ketään.
Lisäksi strategia kannustaa meitä uudenlaisiin ajattelu- ja toimintatapoihin, muutokseen. Muutos. Siinäpä sana, joka herättää meissä monenlaisia tunteita. Toisinaan voi tuntua, että asioiden muuttuminen opiskelijayhteisössä vie jopa tuskastuttavan kauan. Toisaalta joidenkin asioiden ei ehkä toivottaisi muuttuvan ollenkaan. Usein muutos merkitseekin tasapainoa, uuden ja perinteikkään yhteensovittamista, jolloin se näkyy esimerkiksi AYY:n strategiassa yhtäältä eri opiskelijakulttuurien moninaisuuden arvostamisena ja toisaalta uutena hiilineutraaliuskirjauksena tai hyvinvoinnin nostamisena mukaan arvoihin. Ehkä kulku kohti maailman parasta opiskelijan elämää voikin parhaimmillaan olla eräänlainen win-win –tilanne, jossa perinteikäs saa kukoistaa uuden luomisen rinnalla.
Strategia tutuksi visuaalisen ilmeen kautta
Tekojen ja strategian yhteyttä on edellä kuvatusta huolimatta kuitenkin haastavaa ymmärtää, jos ei ennestään tunne AYY:n strategiaa. Jotta strategia olisi mahdollisimman lähestyttävä, innostava, oivalluksia herättävä ja mieleenpainuva, yllä oleva visuaalinen ilme auttaa sen jäsentelyssä. Strategian visuaalinen ilme on yhdistelmä liikkuvaa kuvaa, tekstiä, kuvitusta ja symboliikkaa.
Visuaalisen ilmeen avulla on mahdollista oppia AYY:n strategiasta ainakin seuraavia asioita:
- AYY on jäsenlähtöinen palveluorganisaatio ja opiskelijayhteisö sekä sen tarpeet ovat siksi strategian keskiössä
- AYY suuntaa suuren opiskelijahahmon tavoin jatkuvasti kohti visiota maailman parhaasta opiskelijan elämästä
- AYY:n olemassaolon tarkoitus kuvituksen alaosassa luo perustan kaikelle ylioppilaskunnan toiminnalle.
- Uutta luodaan ja perinteitä vaalitaan, mitä ilmentää myös taustalla näkyvä perinteikäs Amfi (oikealla) ja rakenteilla oleva uusi Opiskelijakeskus (vasemmalla)
- AYY:llä on useita strategisia tavoitteita, kuten hiilineutraalius, jotka tiivistyvät nuolikylteissä näkyviksi avainsanoiksi
- AYY:llä on neljä arvoa, jotka ovat yhtä arvokkaita kaikessa toiminnassa:
Opiskelijalähtöisyys
Jäsenet kokevat kuuluvansa Aalto-yhteisöön ja voivat vaikuttaa AYY:n toimintaan. Suuri opiskelijahahmo kuuntelee siksi tarkkaan, mitä sanottavaa yhteisön jäsenillä on ja tähyää jatkuvasti eteenpäin kohti tulevaisuutta. Vasemmalle jäävä hologrammiopiskelija kuvaa etäosallistumismahdollisuutta ja siten myös toiminnan saavutettavuutta yhteisössämme.
Moninainen ja yhdenvertainen yhteisö
Aalto-yhteisössä kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti. Moninaisuuden, yhdenvertaisuuden ja kansainvälisyyden arvostaminen on lähellä AYY:n sydäntä ja näkyykin kuvituksessa jättiläisopiskelijan sydämessä, jossa jokaisella on tilaa itsensä toteuttamiselle.
Hyvinvointi
Aalto-yhteisön jäsenten hyvinvointi on AYY:lle ensisijaisen tärkeää. Hyvinvointi linkittyy vahvasti sosiaaliseen kestävyyteen ja kuvaa niin yksilön fyysistä, psyykkistä kuin sosiaalista hyvinvointia. Tähän liittyy myös kuvituksessa näkyvä yhteistyö loppuunpalamisen ehkäisemiseksi.
Kestävyys
Huomisen tekijöille on riitettävä resursseja. Tämä tarkoittaa niin ekologista kestävyyttä, kuin taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä. Rahaa tulisi jäädä myös sukanvarteen ja hiilijalanjälkeä pienentää aktiivisesti.
On hyvä huomata, että tapoja tulkita strategiaa yllä esitetyn visuaalisen ilmeen kautta on yhtä monta kuin katsojiakin. Kuvitetun strategian rikkaus piileekin siinä, että se tiivistää oleellisen mutta jättää tilaa myös keskustelulle, mielipiteille ja erilaisille tulkinnoille sen osalta, miten maailman parasta opiskelijan elämää kohti tulisi yhteisössämme kulkea.
Laura Nikola
Hallituksen jäsen, yrityssuhteet, alumnit, strategia