Tjänster för medlemmarna

Trakasseriombud

Har du upplevt eller bevittnat trakasserier, mobbning, sexuella trakasserier eller rasism eller andra former av osakligt bemötande i Aaltogemenskapen? Du behöver inte tolerera osakligt eller störande bemötande. Aalto-universitetets studentkårs trakasseriombud hjälper och ger råd.

I själva ögonblicket är det inte alltid så enkelt att känna igen trakasserier. Det är ändå alltid bättre att ingripa i situationer som verkar vara obehagliga för någon av parterna. Trakasserier är inte heller alltid riktade direkt mot en enskild person. De kan ta sig uttryck till exempel som rasism och sexism under humorns eller studentkulturens täckmantel. Rasism, sexism och trakasserier får inte avfärdas som humor. Det som är humor för någon kan för en annan vara ytterligare en av många tråkiga, trakasserande upplevelser.

Kuvapankki_Kengät_1

AUS trakasseriombud 

Du kan kontakta AUS trakasseriombud som hjälper och ger råd i trakasserisituationer. Du kan också kontakta trakasseriombuden om du är osäker på om det du bevittnat eller upplevt är trakasserier. All kontakt med trakasseriombuden är konfidentiell och leder inte till några åtgärder om inte personen som tar kontakt själv vill det.

AUS har två trakasseriombud som stöd i utredningen av trakasserier.  Du kan kontakta trakasseriombuden om du bevittnat eller upplevt trakasserier, om du behöver hjälp med att i efterhand utreda trakasserisituationer eller om du bara vill prata om osakligt beteende som du utsatts för.

Om du misstänker att trakasserifallet är så allvarligt att det uppfyller brottsrekvisiten ska du kontakta polisen.

AUS trakasseriombud 

  • Ronja Mäkinen
  • Lauri Jurvanen

Båda trakasseriombuden nås på adressen [email protected] eller fyll i  blanketten och be oss ta kontakt. All kontakt är konfidentiell. Vi delar inte ditt namn eller dina kontaktuppgifter med någon utan tydligt samtycke. Om du vill lämna in din anmälan anonymt ska du inte uppge dina kontaktuppgifter.

Om en förening inom AUS behöver hjälp med att förebygga osakligt beteende och trakasserier och utveckla likabehandlingen erbjuder AUS trakasseriombud hjälp och stöd. 

Vad kan AUS trakasseriombud göra?
 

Vi kan
- lyssna
- hänvisa till lämpligare tjänster vid behov
-ge idéer till metoder som vi kan använda för att lösa saker med dig
- hjälpa dig att identifiera osakligt beteende om du är osäker

Vi kan inte
- vara partiska eller representera någon av parternas åsikter
- bestraffa någon
- kräva eller analysera bevis
- berätta och diskutera innehåll med andra (utan ditt tillstånd)

Märk väl att vi inte erbjuder walk-in tjänster på vår centralbyrå. Ta alltså kontakt med oss per epost eller telefon så kan vi komma överens om ett separat möte ansikte-mot-ansikte om du vill. 

Om du sköter ärenden i stället för en annan person

  • Vi kan erbjuda råd som du kan vidarebefordra till ifrågavarande person men mycket djupgående kan vi inte behandla ärendet
  • Vi tar inte aktivt kontakt med den person var ställe du uträttar ärenden om inte personen som uträttar ärenden med oss ber oss göra det.

Våra tjänster inkluderar inte att ärendet följs upp. Vi tar heller inte aktivt kontakt senare med de personer som haft kontakt med oss, men du får när som helst skicka meddelande till oss för vidarebehandling av ärendet eller för att annars bara prata. Lägre ned på sidan finns en lista på externa instanser som kan hjälpa

Anvisningar för den som råkar ut för osaklig behandling

I själva situationen är det viktigast att få ett slut på beteendet. Låt den som beter sig osakligt på ett tydligt sätt veta att beteendet är oacceptabelt och be personen sluta. Det kan också vara så att personen själv inte förstår att beteendet är sårande.

Om det störande beteendet inte upphör eller om du inte haft möjlighet att tala med den som beter sig på det sättet kan du be om hjälp med att hantera ärendet.

Om trakasserierna eller det osakliga beteendet äger rum på en tillställning där det finns en ordningsvakt kan du berätta om situationen för ordningsvakten.

Du kan också ingripa i osakligt beteende tillsammans med någon annan om det känns svårt att göra det ensam. Förutom att förklara att beteendet är osakligt är det också viktigt att stöda den som utsatts. Ju fler som visar att de är på den utsattas sida, desto tydligare blir budskapet om vilken typ av uppförande som är acceptabelt i gemenskapen.

Om du deltar på ett evenemang där det finns ett trakasseriombud meddela hen om det som hänt. Trakasseriombudens kontaktuppgifter finns oftast i evenemangsbeskrivningen eller på arrangörens webbplats. Du kan också fråga direkt av arrangörerna vem som är trakasseriombud.

Hjälpande instanser

Brottsofferjouren

Kvinnolinjen

Nollinjen

Miessakit - för män som upplevt våld

Tukinetti

Starting Point of Wellbeing

Aaltoprästerna

Aaltos entrétjänster – för trygghet på campus

AaltoAPUA

SHVS

Nyyti

Vad ska du göra om du upplever osakligt beteende i en undervisningssituation? 

Om du upplever trakasserier eller osakligt bemötande i samband med undervisningen eller i en studierelaterad situation kan du meddela föreläsaren eller någon annan medlem av personalen som är på plats och är skyldig att ingripa.

Om trakasserierna eller det osakliga beteendet inte upphör eller om den som trakasserar själv hör till universitetets personal kan du kontakta chefen för studieärenden vid din egen högskola (e-post [email protected]) som är skyldig att föra ärendet vidare. Kontaktuppgifterna finns på Aaltos webbplats. Du når Aaltos trakasseriombud på adressen [email protected].

Om det är fråga om en akademisk konflikt eller konflikt som gäller studentens rättsskydd, ta kontakt med vår utbildningspolitiska sakkunniga Teemu Palkki.

Vill du ge respons om trakasseriombudens verksamhet?


Vil vill utveckla vår verksamhet och förhåller oss allvarligt till all respons om vår verksamhet. Du kan ta kontakt med oss direkt eller vår chef Sonja Naalisvaara.

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat