Hyresbetalning
Hyresfakturan skickas till hyresgästen månadens första arbetsdag. Fakturorna skickas till den epostadress som hyresgästen sparat i Domosystemet. Hyresgästen ska se till att kontaktuppgifterna är uppdaterade under hela hyresförhållandet. Förfallodagen är månadens 6:e dag. Hyran kan inte betalas kontant eller med kort. Det är viktigt att skriva in referensnumret som finns i fakturan i referensfältet så att betalningen inriktas till fakturan utan dröjsmål. I betalningar från utlandet kan referensnumret sparas i meddelandefältet.
Vi påminner kunden om obetalda hyresfakturor före fakturan övergår till indrivning. Vi uppmuntrar hyresgästerna att ta kontakt med kontaktblanketten om de vill komma överens om betalningsarrangemang i ekonomiskt svåra situationer. Syftet med betalningsarrangemangen är att försäkra att förfallna hyror inte växer och blir oöverkomliga och leder till att hyresavtalet upphör.
Hyresbetalning när bostaden överlåtits helt eller delvis till en annan (under- och vidareuthyrning)
Hyresgästen ansvarar för att betala hyran till AUS även om hen skulle ha vidare- eller underhyrt bostaden eller en del av den till en annan person. AUS skickar alltid hyresfakturorna till huvudhyresgästen. Hyresgästen som hyr i andrahand eller är underhyresgäst har inte ett hyresavtal med studentkåren.
AUS rekommenderar att hyresgästen som vidare-eller underhyr betalar hyran till huvudhyresgästen och att endast huvudhyresgästen sköter om att betala hyran till AUS. Då kan huvudhyresgästen försäkra att hen som underhyr eller vidarehyr bostaden betalar hyran i tid. AUS kräver alla eventuella kostnader som försenade betalningar förorsakar av hyresgästen.
Överbetalningar
Om hyresgästen i misstag betalar för mycket hyra kan hen begära med kontaktblanketten att det överflödiga beloppet betalas tillbaka. I återbetalningsbegäran ska kontonumret dit summan betalas anges. Om hyresgästen inte meddelar om överbetalningar eller begär om återbetalning noteras överbetalningen som förskott på följande månads hyra.
Hyressäkerhet
I och med den nya säkerhetspraxisen kräver AUS inte hyresgaranti av alla hyresgäster. Kreditupplysningen granskas redan vid bostadserbjudandet och säkerheten ska betalas när bostadserbjudandet godkänns. Före hyresavtalet träder i kraft kontrollerar vi att säkerheten har betalats. Hyresgarantin motsvarar oftast hyran för en månad men i betalningsstörningssituationer kan vi kräva en garanti som motsvarar hyran för 2-3 månader. AUS styrelse fattade ett principbeslut om att ändra säkerhetspraxisen år 2022.
Säkerheten ska betalas när hyresavtalet undertecknas via en betallänk som kommer med erbjudandet.
Säkerheten krävs av följande kundgrupper:
- Personer vars kreditupplysning inte kan granskas såsom internationella studenter som ännu inte har en finsk personbeteckning: säkerhet motsvarande hyran för 1 månad.
- Utbytesstudenter: säkerhet motsvarande hyran för 1 månad.
- Hyresgäster som flyttar till en kompisbostad oberoende av nationalitet och kreditupplysning: säkerhet som motsvarar hyran för 1 månad delas mellan hyresgästerna och primärsökanden skickar kvittot i samband med hyresavtalet. Om avgifterna inte har betalats i tid, förfaller erbjudandet.
- Personer som har betalningsanmärkningar: säkerhet som motsvarar hyran för 2-3 månader enligt övervägande.
Om säkerheten inte betalas inom utsatt tid förfaller erbjudandet och bostaden bjuds till nästa sökande.
Det lönar sig för internationella sökande att genast uppdatera sin finska personbeteckning i Domo-systemet när de fått det.
Den nya säkerhetspraxisen gäller bostadserbjudanden som gjorts efter 6.11.2024. Säkerheter som betalats tidigare återbetalas när hyresavtalet upphör om hyresplikterna är omskötta.
Återbetalning av hyresgarantin
Garantiavgiften återbetalas till det konto som angetts i Domo-systemet inom ungefär en månad från att hyresavtalet upphört om alla hyresansvar är omskötta och inga skador orsakats för bostaden eller den lämnats ostädad.
Kontonumret meddelas i första hand i Domo samtidigt som uppsägningsblanketten fylls i. Hyresvärden kan besluta om säkerheten eller kräva obetalda hyror, kostnader för slutstädning, kostnader för icke-återlämnade nycklar samt kostnader för skador som förorsakats bostaden såsom skador som husdjur förorsakat eller övriga skador som inte uppstått på grund av vanlig nötning av hyresgästen. Kostnaderna indrivs eller förbehålls ur säkerhetsavgiften enligt förverkligade kostnader.