En checklista för rengöring gemensamma utrymmen
Alla invånare i ett studentrum i en delad bostad är solidariskt ansvariga för underhållet av gemensamma utrymmen. Detta innebär att varje invånare alltid reparerar sina egna spår och lägenhets gemensamma utrymmen rengörs regelbundet!
Det är väldigt viktigt för AYY och invånare i lägenheten att alla gemensamma område i studentrummet i en delad bostad måste hållas snygg. Om du vill prata om lägenhets gemensamma utrymmen (t.ex. att där finns möbler eller andra varor eller gemensamma utrymmen är defekt, du kan kontakta oss med denna blankett.
Studentrum och städning
Du är väl medveten om att AUS som hyresvärd inte kan komma och granska gemensamma utrymmen i studentrumskollektivet enligt lagen om hyra av bostadslägenhet och därför inte heller har möjlighet att anställa en utomstående städfirma att ansvara för gemensamma utrymmen, så på dessa grunder är detta på hyresgästens ansvar och det noteras även i hyresavtalet.
AUS önskar att hyresgästerna omedelbart tar kontakt med studentkåren om det finns brister i de gemensamma utrymmena eller behov av städuppmaning. Du kan skicka meddelanden med bilder genom att skicka ett e-postmeddelande till [email protected]
Observera att lagen som fastställer hyra av bostadslägenhet även fastställer med hurdan anmälan som hyresvärden kan besöka gemensamma utrymmen, så meddela alltid så snart som möjligt om eventuella brister för enligt lagen tar det i medeltal ungefär 2 veckor för hyresvärden innan den kan granska utrymmena (tillstånd måste fås av alla hyresgäster).
Om de gemensamma utrymmena inte städats inom utsatt tid och brister upptäcks på granskningsrundan så beställer AUS en yrkesstädare. I det här fallet ska AUS fakturera städningskostnaderna för alla boende i den delade lägenheten
Varje dag
|
Varje vecka
|