AYY myönsi opiskelijoiden Seal of Approval -palkinnon Kandidaattikeskuksen hiljaiselle huoneelle

04.1.2018, rosavaisanen

AYY myönsi opiskelijoiden Seal of Approval -palkinnon Kandidaattikeskukseen toukokuussa 2017 avatulle hiljaiselle huoneelle. Palkinnon kävivät luovuttamassa AYY:n vuoden 2017 hallituksen jäsen Emmi Kosomaa ja kansainvälisten asioiden asiantuntija Rosa Väisänen Aalto-yliopiston turvallisuuspäällikkö Seija Piiponniemi-Lahdelle.

AYY:n Emmi Kosomaa ja Rosa Väisänen (vasemmalla) luovuttivat Seal of Approval -kunniakirjan ja Seija Piiponniemi-Lahdelle ja henkilöstöjohtaja Eliisa Lassilalle. Kuva: Eeva Lehtinen.

Aalto-yliopiston hiljainen huone on kaikkien opiskelijoiden ja henkilökunnan yhteiseen käyttöön avattu hiljentymisen, meditaation, rauhoittumisen ja rukouksen tila, jota saavat käyttää kaikki uskonnosta, maailmankatsomuksesta tai kansallisuudesta riippumatta. Kansainvälisessä yliopistossa opiskelee ja työskentelee paljon eri uskontokuntien edustajia sekä uskontoihin kuulumattomia, jotka kaipaavat hiljentymis- ja rukoilutilaa työpäivän aikana. Huoneen avaaminen yleisölle on hieno esimerkki kansainvälisen yliopiston kehitystyöstä, joka huomioi kansainvälisen yhteisön tarpeet. Näiden sekä tilasta saatujen positiivisten käyttökokemusten perusteella AYY myönsi hiljaiselle huoneelle Seal of Approvalin merkiksi tärkeästä käytännöstä Aalto-yliopiston sisällä.

Hiljainen huone sijaitsee Kandidaattikeskuksen ensimmäisessä kerroksessa, M-siivessä (M135).

Lue lisää:

Kandidaattikeskukseen avataan hiljainen huone

Opiskelijoiden Seal of Approval on palkinto, joka voidaan myöntää opiskelijoiden mielestä hyville käytännöille Aalto-yliopistossa. Myöntämällä Seal of Approvalin haluamme antaa tunnustusta esimerkiksi opiskelijoiden hyvinvointia, opintojen mielekkyyttä, vuorovaikutusta tai vaikka yliopiston ilmapiiriä parantaville käytännöille, joita näkisimme mielellämme käytettävän laajemminkin Aallossa. AYY:n edunvalvontasektori kerää ideoita eri puolilta yliopistoa opiskelijoiden avustuksella ja myöntää Seal of Approval -palkintoja säännöllisen epäsäännöllisesti!

Branding 3.0: Introducing the designer

22.12.2017, katarinavesikko

Aalto University Student Union AYY’s new brand was finally revealed during the Independence Day celebrations in Dipoli. While branding is much, much more than just polishing the visuals, as you can read here on branding project’s blog, the graphic design is still one of its most important parts. After all, it’s the first thing you notice when looking at anything, be it the website, the building, or sometimes even the people.

As of August, AYY’s branding team has had a new member working solely on the visual side of the new brand. The team received multiple amazing applications from talented designers, but out of those the best match ended up being Oleg Galkin. But who is the man behind the project?

Galkin is a third-year student at Aalto ARTS, studying Visual Communications Design in the Media Department. Before studying in Aalto Galkin got his bachelor’s degree in St. Petersburg State Art and Industry Academy, located in the second-largest city of Russia. Galkin’s major was a 4-year program in System Design. It included various aspects of designing systems, including but not limited to graphic design, interfaces and industrial prototypes, designed to gives students a complex overview of the design approach.

Galkin came to Finland in autumn of 2015. He had wanted to try himself abroad and Aalto seemed like the right choice, since among art universities it is one of the most highly ranked ones. He applied to Aalto twice: his first time was for the Media Design program. There he made it to the interview stage, but the interviewers suggested he ally to Visual Communications Design instead. He hasn’t regretted it since.

Another reason Galkin chose Finland was the nature, similar to that he’d grown to appreciate in Russia.

“Living in Otaniemi is so great,” he says, laughing. “My house is right by the shore and it feels like home being there with the hares and the foxes, as well as plants and mushrooms that I know.”

To him nature is a source of inspiration. His childhood was spent in art-oriented schools, where the teachers endorsed the pupils to draw nature, from wide landscapes to more narrow pieces of nature. Even now Galkin says that geometry taken from the nature can be taken to design anything.

The Finnish nature feels comfortable to Galkin. In Russia, large parts of nature are privatized, these areas sealed off with high fences. Au contraire, in Finland every piece of land is for everyone. The fences are minimal, the architecture is low, making the overall landscape easy on the eyes. Galkin says he’s happy that it’s so easy to see the horizon here.

The word about the designer project position reached Galkin on his summer vacation. He immediately remembered how he himself felt about AYY’s brand: throughout the years he’s used AYY’s services, but he never knew what AYY was actually about.

“Taking on this project is my own attempt to solve this problem from a student perspective,” Galkin says. He has set goals for himself. Firstly, to get everything done, and one on time. Secondly, to make a structure so easy he or anyone who’s been in the Aalto community can guide first-years through it. And lastly, to get to know AYY from the inside and in the process join some guilds.

Galkin is going to work on on the project until the end of 2017, when the brand goes live. His designs will be  used on the website, social media, presentations, as well as AYY’s office and possibly housing and facilities. To upkeep his legacy, he’s making a handbook with all the usual shebang: colours, typefaces, logos and all that other stuff. The project is enormous, but Galkin is determined to see it through.

If you, like me, are curious about Galkin’s portfolio, you can find it here: https://www.behance.net/user/?username=olegalkin

Eettinen näkökulma kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen

15.12.2017, susannakoistinen

Kulttuurien väliset vuorovaikutustaidot, kansainvälisyystaidot, monikulttuurisuustaidot, kuvaapa ilmiötä millä sanalla tahansa, niin kyse on yksilön kyvystä toimia globaalissa maailmassa.

European Association of International Education järjestää vuosittain yli 6000 osallistujan EAIE-konferenssia ja minulla oli ilo olla puhujana tässä konferenssissa Sevillassa syyskuussa. EAIE on tapaamispaikka partnereita etsiville, uusia kansainvälisiä ohjelmia markkinoiville ja mikä meille tärkeintä, kansainvälisyyskysymyksistä kiinnostuneille opettajille, hallinnolle ja asiantuntijoille. Viisipäiväinen konferenssi oli täynnä messuhumua, työpajoja ja mainioita puhujia, ja antoi ihan uutta puhtia syksyn edunvalvontatyöhön.

Sevilla is a beautiful place.

Pidin EAIE:ssa viiden minuutin Ignite-puheen omasta Aalto is Multicultural –hankkeestamme, jossa keräsimme tietoa kansainvälisten opiskelijoiden ja heidän opettajiensa kokemuksista ”learning shock”-ilmiöstä ja muista integraation haasteista (https://ayy.fi/jasenille/kansainvalisyys/multicultural-aalto/). Sen voi katsoa täältä: https://www.youtube.com/watch?v=SMpqq2ZTcM0

Pidin lisäksi yhteisen session australialaisen professori Wendy Greenin ja Hanna Berentz’n, saksalaisen opiskelijan, kanssa. Esittelimme opiskelijoiden osallistumistapoja eri kulttuureissa erityisesti siitä näkökulmasta, että Pohjois-Euroopassa opiskelijat ovat virallinen osa yliopistojen päätöksentekoa ja yhteisöä kun Australiassa tällainen kehitys on aivan uutta. (Esitysmateriaalimme muistiinpanoineen näet täältä (PDF): eaie presentation with notes)

Internationalization at home.

Oli mainiota päästä keskustelemaan opetuksen ja opetussuunnitelmien kansainvälistämisestä sellaisten ihmisten kanssa, joiden nimiä on tottunut näkemään lähdeteosten kansissa. Erityisen innostavaa oli päästä keskustelemaan kansainvälisistä taitojen merkityksestä laajemmin kuin työelämätaitoina tai korkeakoulutuksen tuottamana lisäarvona yksilölle.

Brexit, kiristynyt kansainvälinen ilmapiiri ja ilmastopakolaisuus tulevaisuudessa puhuttivat paljon ja erityisen tärkeänä pidettiin sitä, että kansainvälisyyden etujen ja siihen liittyvien taitojen tasaisesta jakautumisesta huolehditaan. Korkeasti koulutettu etuoikeutettu luokka liikkuu kuin kala vedessä maailmalla, mutta osalle ihmisistä globalisaatio tarkoittaa vain työpaikkojen häviämistä.

Specialist at the spot.

Toinen iso aihe konferenssin kahvipöytäkeskusteluissa oli kulttuuriymmärryksen tärkeys. Sanastoa voi opetella ulkoa, mutta kulttuuritaustan merkityksen ymmärtäminen ja oman käytöksen tarkoituksenmukainen sopeuttaminen monikulttuurisessa ympäristössä vaatii harjoittelua. Hyvin moni keskustelu päätyi lopputulemaan, että toisten kulttuurien ymmärtäminen vaatii oman kulttuurin ymmärrystä ja arvostusta.

Erityisen antoisana jäi mieleen työpaja eri akateemisten kulttuurien vaikutuksesta. Karkeasti ottaen kovien tieteiden edustajat käsittävät eri tavoin kansainvälisyyden eri tavoin kuin ihmistieteiden, ja psykologikin näkee asian eri tavoin kuin kielitieteilijä. Siksi korkeakoulutuksen kansainvälisyystaitojen vieminen luokkahuoneisiin ja kampuksille vaatii erilaisia toimenpiteitä ja erilaista koulutusta eri olosuhteissa.

Network of cultures

Passion Drives Success

11.12.2017, ottobergius

I have always been attracted by the success stories about self-made men: sportsmen, leaders, thinkers, entrepreneurs… you name it. An interesting observation from those stories is that even though they all have different starting points and a route, they appear to end successfully. After reading dozens of different stories I have understood at least one very simple rule: there isn’t a golden route to success. You should focus on things that you really love and desire, and trust it will lead to happiness.

Besides people, I find the same success factors meaningful for the companies. It maybe sounds naïve, but I think the reason for Accenture’s success, the company I am working for, is different kinds of passionate people with various backgrounds, worldviews, and skillsets. As a combination of skills, the company itself is greater than the sum of its parts.

My passion towards success stories stems from the time when I was a small city boy, who had major dreams but minor circles. Reading interesting stories gave me on the same time desire and perspective to carry on with a can-do attitude. I realized I would be the sum of my decisions and write my own story.

After graduation, I was sure I would head to business school, but otherwise, it was all blur. Studying went well, but I was more interested in overall learning than university grades. The practical business fascinated me more than theory and therefore I decided to start my own businesses. I left Vaasa after three years of studying and ever since, besides my master’s thesis, I have focused on practise; first in banking and currently in consulting. In a way, I perceive my current position as a result of different choices I have made earlier – “connecting the dots” as Steve Jobs has said.

From my point of view, I want to encourage everyone to try different fields in university and listen to internal passion instead of making things that external factors wish you to perform.

Have an efficient and passionate winter!

 

Juuso Pelkonen

Management Consulting Analyst, Financial Services

M.Sc. (Industrial Management), University of Vaasa

Our Summer @Sweco – Do you want your work to make a difference? Then Sweco is the place to be.

07.12.2017, ahtoharmo

It’s a new day at the office. The morning starts with reading all the emails that have accumulated since we left work yesterday. There’s a lot of projects going on, in which our roles are more or less important, and the steady stream of emails is a daily reminder of that. All our colleagues throw a casual greeting as they arrive. Many people have their workstations on our floor, people from different departments and backgrounds, with skills from apprentice to master. We are a pair of trainees currently studying structural engineering at Aalto University. One of us is already in the master’s program, and the other is completing her bachelor studies.

A project needs team players

During the summer, we were involved in many projects, for example, designing the façade of Redi, the hybrid shopping center rising in Kalasatama. Although most of our time was spent on managing a project of our own. Our team consisted of two summer trainees and one recent graduate. On our daily agenda was 3D building information modelling with Tekla Structures, making assembly drawings of element structures, and some small design tasks. This project truly was a test of our groupwork skills, as we had to stay on track about who was doing what at that exact moment. This was to ensure that everyone had their own area to work, while also making sure that work is efficient and, for example, two people are not doing overlapping tasks in the 3D model.

Sweco offers guidance, supervision and an abundance of opportunities for trainees

Some might wonder, why were trainees put in charge of a project. Do we not value our projects and simply gather as many commissions as possible to maximize profits? This of course is not the case. The idea behind this is to let handling responsibilities right from the get-go make us more prepared as designers. This enables our superiors and more experienced designers to take a more guiding role. Guidance and supervision ensure the quality and safety of our plans and designs. Completing our very own project has indeed taken a lot of learning, but all in all it has been a valuable and cool experience for us trainees. Feeling secure and supported in the work environment is very important.

During the summer, we were able to form a clearer picture of the structural planning process as a whole. This was of course through working on our own project. We also had the opportunity to attend interesting courses. For example, we learned about implementing the Last Planner® method in the planning process. The point of Last Planner® is to understand and manage the effect of small delays on the schedule as a whole.  In this aspect, designing and engineering are in a crucial role, as it is quite impossible to start construction without the plans.

Advantages of a big company – experts from all areas of construction

Now, as we are working in a big company we have the advantage of resources. Sweco has the capability to manage the most challenging of projects, for example, Tripla in Pasila, Redi in Kalasatama etc. There are experts from all areas of construction sitting in the building, so a solution for any kind of problem can indeed be found. At Sweco, everyone is given a position where they are able to use their skills and capabilities to the best of their abilities. As a demonstration, we have been involved in brainstorming ideas for the Sweco space, which is to be situated on our campus in Otaniemi.

The end of the year is nigh and the hunt for next year’s summer trainees is beginning. Last year Sweco offered a trainee position for over a hundred students! We remind you to act fast though, as we have heard that positions are filled as suitable candidates are found.

Happy holidays from Ville Airisniemi (5th year student)

and

Happy exam week from Camilla Leiman (3rd year student)

”Arvon liittokokous, hyvät opiskelijat”

17.11.2017, katarinavesikko

”Arvon liittokokous, hyvät opiskelijat.”

Näin alkaa useampi puheenvuoro tämän viikon perjantaina-lauantaina, kun kaksipäiväinen Suomen Ylioppilaskuntien Liiton (SYL) liittokokous rullaa Tampereella. Maailmassa on ollut harvoja opiskelijoita suurempia muutosvoimia. Maailman mittakaavassa ne ovat yleensä nousseet vastustamaan taantuvaa hallintoa, mutta Suomessa tähän ei onneksi ole ollut tarvetta. Sen sijaan opiskelijoiden rooli on ollut puolustaa tulevaisuutta, koulutusta ja nuorien asemaa yhteiskunnassa. Opiskelijat ovat reformoineet sosiaaliturvaa, koulutusta ja asenteita huomioimaan opiskelijat yhteiskunnassa.

 

Aallossa asiat ovat opiskelijoilla pääosin hyvin. Palvelut ovat lähellä, koulutus korkealaatuista ja työllisyysnäkymät hyvät. En väitä naiivisti, että yliopisto on valmis – opiskelijamme ovat Suomen mittapuulla huolestuttavan uupuneita, asuminen kallista ja kurssit voivat aina epäonnistua – mutta meillä on paljon syitä olla kiitollinen. Näistä voi kiittää tai kirota yhteisöämme ja ylioppilaskuntaa. Opiskelijat ovat pitäneet toistensa puolia. Siinä on yhteisön rikkaus.

 

Tampereella AYY aikoo taas muuttaa Suomea. SYL:n liittarissa Suomen opiskelijaliike kokoontuu keskustelemaan siitä, mihin suuntaan Suomen opiskelijoiden koulutusta, toimeentuloa ja tasavertaisuutta tulee tulevina vuosina viedä. SYL on opiskelijoiden kansallinen edunvalvoja, ja keskustelee suoraan maan hallituksen ja eduskunnan kanssa opiskelijoita koskevista asioista.  SYL:stä voi ja pitää olla montaa mieltä, ja edunvalvojiaan pitää aina valvoa. Sitä myös AYY tekee. Tänä vuonna AYY halua nostaa keskusteluun kysymyksiä sukupolvipolitiikasta, tasa-arvosta ja opiskelijoiden toimeentulosta. AYY haluaa, että SYL ajaa järkiperäistä, opiskelijan näköistä tulevaisuutta Suomelle.

 

Minä uskon opiskelijaliikkeen yhtenäisyyteen. Uskon myös, että se on ainoa oikea tapa reagoida maailmaan, jossa vastakkainasettelu on poikkeuksen sijaan normi ja maailmaa johtavat populismi ja pelot. Uskon, että erimielisyyksistämme on mahdollista nähdä läpi ja löytää yhteinen sävel asioissa, joissa on aidosti merkitystä. Meistä jokainen muokkaa teoillaan maailmaa, ja nykyiset opiskelijat muokkaavat huomenna koko Suomea ja maailmaa. Aallon tavoin Suomikaan ei ole vielä valmis, mutta yhdessä tekemällä siitä voidaan tehdä parempi. Sitä AYY tekee tänä marraskuisena loppuviikkona Tampereella, ja sitä toivon kaikkien teidän tekevän arjessanne.

 

AYY:ltä on SYL:n liittokokouksessa 28-henkinen delegaatio, joka pitää huolta, että SYL ajaa opiskelijoille aidosti tärkeitä teemoja tulevana vuonna. Puheenvuoroja AYY piti liittokokouksen aluksi teemoista: avoin data, keskusteluilmapiirin avoimuus, opiskelija-asumisen ympäristöystävällisyys, opiskelijoiden sairasvakuutus ja vapaaehtoisuuden merkitys. Tänä vuonna jännitys liittokokouksessa on erityinen, sillä ehdolla SYL:n puheenjohtajaksi on AYY:n oma Petteri Heliste.

 

Oskar Niemenoja

Vaikuta Aaltoon hallinnon opiskelijaedustajana

13.11.2017, katariinahelin

Aallossa panostetaan opiskelijoiden kuuntelemiseen yliopiston kehityksessä, ja jo yliopistolainkin mukaan yliopiston hallinnossa on oltava myös opiskelijoiden edustajia. Hallinnon opiskelijaedustajat (ns. hallopedit) ovat tavallisia opiskelijoita, jotka osallistuvat yliopiston akateemisten asiain komiteoiden, koulutusneuvostojen sekä erilaisten toimikuntien ja työryhmien toimintaan.

Hallopedit valitsee ylioppilaskunnan hallitus ja hakea voivat kaikki ylioppilaskunnan jäsenet. Opiskelija on opiskelun ja opetuksen arjen paras asiantuntija, ja opiskelijana edustaminen on arvokasta työtä paremman yliopiston puolesta. Ylioppilaskunta kouluttaa hallopedit ja tukee vaikuttamistyötä.

Tieto hakeneiden nimistä ja heidän hakemuksensa voidaan luovuttaa Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan erityisaseman yhdistysten käyttöön suosituksien antamiseksi yhdistysten edustaman korkeakoulun hallinnon opiskelijaedustajien valinnassa. Aiemmasta poiketen Aalto-yliopiston kauppatieteiden ylioppilaat ry:n ainejärjestöt nimeävät hallituksistaan halloped-edustajat suoraan edustamiinsa ohjelmaryhmiin.

Halloped-toimintaa koordinoi korkeakouluissa jokaisen korkeakoulun nimetty halloped-vastaava. Aalto-yliopiston tason hallopedien toimintaa koordinoi tarvittaessa ylioppilaskunnan koulutuspoliittinen asiantuntija.

Halloped-tapahtumassa (21.11. klo 16-17:30, Oppimiskeskus) pääset juttelemaan nykyisille hallinnon opiskelijaedustajille, keskustelemaan opiskelijavaikuttamisesta sekä antamaan palautetta nykyisestä vaikuttamistyöstä.

Haku hallinnon opiskelijaedustajiksi vuodelle 2018 on 6.11.-30.11.2017. Hae täällä!

Lisätietoa halloped-toiminnasta

Wanna change the game? – Come and make the rules!

AYY myönsi opiskelijoiden Seal of Approvalin ARTSin University Wide Art Studies -opinnoille

30.10.2017, ellinoorakaurila

UWAS tarjoaa kaikille Aallon opiskelijoille vapaasti valittavia ARTSin tuottamia kursseja. Kurssitarjonta on rikasta. Kokonaisuus on suunniteltu ja toteutettu taidekasvatuksen näkökulmasta, ja tarjoaa mahdollisuuden eri tieteenalojen opiskelijoille tutustua taidealaan monipuolisesti niin taideperusteisen ajattelun, luovuuden kuin kulttuurin kautta. AYY kannustaa monialaisuuteen, ja rakentamaan ymmärrystä kuinka taide ja luovat käytännöt vaikuttavat ympäröivään maailmaan. Näillä perustein UWAS-kokonaisuudelle myönnetään opiskelijoiden Seal of Approval merkiksi mahtavasta käytännöstä Aalto-yliopiston sisällä. Palkinto luovutettiin UWASille, ja sen vastaanotti projektipäällikkö Juuso Tervo 14.9.2017 AYY:n toimistolla.

UWAS on kokoelma taidealan kursseja, joita voivat ottaa kaikki Aallon opiskelijat. Perimmäinen pyrkimys on ymmärtää oppimista ja opettamista toisin, uudesta näkökulmasta. Kurssit voivat toimina porttina uusille ajatuksille ja auttavat hahmottamaan, mikä on taiteen ja muotoilun rooli Aallossa ja mahdollisuudet maailmassa. Taideajattelua lähestytään laajalla skaalalla. Elinikäinen oppiminen on yksi UWASin motiiveista.

Kurssien on tarkoitus auttaa opiskelijaa omaksumaan uusia työskentelytapoja. Opinnoissa on paljon asioiden havainnointia ja tulkitsemista. Tavoite on ohjata ”mitä jos” –ajatteluun. Opiskelijan näkökulmasta UWAS-opinnot ovat usein keskustelevia. Opinnot tarjoavat opiskelijalle oivalluksia ja syventymistä, ja auttavat tarkastelemaan mitä osaan jo, ja kuinka jo opittuun otetaan uusi suhde.  Eräs opiskelija totesi UWAS-kurssin jälkeen oppineensa markkinoinnista enemmän kuin koko markkinointiopintojensa aikana. Opinnot mahdollistavat oman ymmärryksen syventämisen ja tietojen ja taitojen yhdistämisen yli tieteenalarajojen. Kursseilla ei opita kikkoja tai trendejä, vaan pyritään ymmärryksen laajentamiseen.

Hylje ja kunniakirja. Seal of Approval.

LYHYESTI: UWAS-kurssit ovat kaikille, myös tekniikan ja kauppatieteiden opiskelijoille. Kurssit alkavat pitkin vuotta ja ilmoittautumisia on auki myös nyt. Jos taideajattelu tuntuu vaikealta, kannattaa haastaa itsensä. Jos haluaa uutta näkökulmaa opintoihin tai sisällyttää opintoihinsa ARTSin kursseja on UWAS loistava vaihtoehto.

Minun polkuni opiskelijasta työntekijäksi

11.10.2017, ottobergius

Aina ajoittain sitä tulee mietittyä, miten sitä näihin hommiin oikein päätyikään. Omien lasten kasvaessa ikään jolloin pitäisi alkaa rakentaa koko loppuelämän suuntaviivoja pysähdyn havainnoimaan valinnantekemisen perusteita. Niin monen nuoren kohdalla kyse on paljolti tuurista ja oikeaan aikaan oikeaan paikkaan osumisesta, vaikkakin tässä tehdään yksiä elämän suurimmista valinnoista. Omilla lapsilla onneksi on selkeät suuntaviivat ja tahtotila, itselläni tuossa iässä ei sellaista näkemystä ollut. Millaisen työ- tai kesäharjoittelupaikan onnistukaan saamaan? Innostutko juuri siitä alasta? Miten lähiympäristö sinua tässä asiassa tukee ja vie eteenpäin?

Koulujen säästötalkoissa yrityksillä on entistä suurempi rooli nuorten työelämään oikealla tavalla tutustuttamisessa. Harjoittelun ei pitäisi olla enää puuhastelua, vaan jokaisen opiskelevan nuorella pitäisi olla oikeus päästä tekemään oikeaa työtä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jokaisen nuoren pitäisi ottaa vastaan ja tehdä niitä töitä joita juuri silloin on tarjolla.  Työharjoittelupaikkaa tarjoavan yrityksen tulisi suhtautua harjoitteluun vakavasti, antaa tehtäviä ja opastaa niissä. Vaatia noudattamaan sääntöjä. Miten käy niiden nuorten joille ei tällaista mahdollisuutta suoda?

Oma polkuni nuorena uravalintaa tehtäessä oli pitkälti sattuman varassa. Haaveilin nuorempana kauppakorkeassa opiskelusta. Pikkukylän lukio ei kuitenkaan kiinnostanut, ja lähikaupungin suurempi koulu veti puoleensa. Kauppaoppilaitos tuli suoritettua hyvin arvosanoin, kunnianhimoa löytyi kuitenkin niin että lukio-opinnot olivat iltaisin mukana kauppaoppilaitosopiskelijan elämässä. Työharjoittelu opintojen aikana oli kaiketi onnistunut – kesätyöt, ja heti valmistumisen jälkeen kuvioihin tuli vakituinen työpaikka. Vuosi töissä ja seuraavana keväänä ylioppilaskirjoitukset. Asuntojen parissa työskentely ja työelämän viehättävyys veivät mukanaan ja kauppakorkea sai jäädä.

Jäikö tämä kaduttamaan? Olisinko sijoittautunut entistä paremmin työelämässä, jos olisin jatkanut opintoja? Ehkäpä, siksi kannustankin kaikkia nuoria opiskelemaan sinnikkäästi opintonsa loppuun. Silti tärkeimpänä asiana työelämään hyvin sijoittautumisessa pidän asennetta, siitä miten työntekoon suhtaudun. Miten tosissani ja tunteella asiat töissäni hoidan. Kun jaksan innostua pienistä onnistumisista, tehdä ne kurjimmat ja likaisimmatkin työt, pärjään missä vain. Ja vielä tähän yhdistettynä terve ja kannustava työyhteisö, niin meistä jokaisesta tulee juuri se, joksi haluamme isona tulla.

Mikä minä haluan isona olla? Oma itseni. Asioista, töistä ja ihmisistä nauttiva, työstäni tunnustuksen saava tekijätyyppi. Ehkä vielä joskus kauppatieteiden maisteri?

Blogin kirjoittaja Ruut Vesenterä toimii Avain Asumisoikeuden myyntipäällikkönä. Toimialueisiin kuuluvat Lahti, Jyväskylä, Tampere ja lähiseudut. Ruut on mukana myös Avaimen some-tiimissä ja monessa muussa projektissa ja kehitystyössä. Yksi Ruutin lempilauseista on ”Halu auttaa pitää olla suurempi kuin halu myydä”.

The international affairs responsible on conference abroad

29.9.2017, emmikosomaa

Last week I spent at the yearly SEFI-conference with the theme “Education Excellence for Sustainability”. SEFI is a Europe wide engineering education network where AYY is a member. The main event yearly is the conference where the international affairs responsible has the luck to visit. This year the conference was far away at the Terceira Island in Portugal. I did not have anything to present myself this year, but it only gave me more time to focus on new information and networking with international engineering education developers.

The view from the conference centre

The week was filled with presentations, posters, workshops and keynote speakers. The participants also had the possibility to visit a local powerplant. All these gave an insight in how the whole field differs, but is still surprisingly similar. We have to use the possibilities to learn from each other and not only re-invent. This is especially important with the global world and international movement for education and employment. In addition, Europe is decreasing in size compared to other parts of the world and to keep up the leading position worldwide, the education has to be world leading.

The change in required skills at the job market is rapid.

Local geothermal plant

The most important takeaways of the week was the slow development of higher education compared to the job market and the loss of creativity during the time in school. Combining the two problems, the graduating students acquires knowledge on the subject studied, but not the way of thinking to apply the knowledge in a new scenario. At the same time the job market is changing rapidly and the traditional way of working is not the primary way to get employed. This development has to be started at curriculum level and not only improve the already existing systems. In Australia they had developed a whole degree in co-operation with industry. In this way, the industry gets to co-create with higher education the future employees. This was nicely concluded in a short sentence by the curriculum developers: “I hire a person, not a position”. Other good examples are the Open University in the United Kingdom were the studies are online based with only a few physical attendance. There the labs were done online with actual hardware instead of only simulations to make it feel more real.

During the discussions I realised that Aalto University and its student community is very competitive internationally. For example, Design Factory was mentioned and learned from, our onlinelearning possibilities was an example, the multidisciplinary possibilities are wide and the power of students can only be dreamed of. We have to be proud of what we have achieved and keep them up. However, our University and everything surrounding will never be ready. Do not be afraid to organize even the a bit crazy ideas!

Parts of the Finnish and Danish delegations enjoying great local food