Useimmiten kysytyt kysymykset koskien toiminta-avustuksia ja yhdistysilmoituksia

YLEISET JA TUNNUKSET

A. Mistä löydän tunnukset Tahlo-järjestelmään?

Edellisen vuoden hallituksella pitäisi olla ne tallessa. Mikäli ei, voit palauttaa salasanan hallituksenne sähköpostiosoitteeseen osoitteessa: https://tahlo.ayy.fi/password_reset/
Mikäli ei onnistu, ole yhteydessä jarjestoasiat@ayy.fi, niin selvittelemme tilannetta. Järjestelmään kirjaudutaan osoitteessa: https://tahlo.ayy.fi/login/?next=/

B.      Mistä löydän tunnukset ayy.fi sivuille yhdistysprofiilin päivittämistä varten?

Edellisen vuoden hallituksella pitäisi olla ne tallessa. Mikäli ei, voit palauttaa salasanan hallituksenne sähköpostiosoitteeseen osoitteessa: https://ayy.fi/wp-login.php?action=lostpassword
Mikäli ei onnistu, ole yhteydessä jarjestoasiat@ayy.fi, niin selvittelemme tilannetta. Sivuille kirjaudutaan osoitteessa: https://ayy.fi/wp-login.php

C.      Mistä avustushakemuksessa saa pisteitä?

Pisteytysmallin mukaan, joka löytyy täältä: https://inside.ayy.fi/pages/viewpage.action?pageId=12615842 Hakemuksella arvioidaan mm. yhdistyksen toiminnan määrää ja monipuolisuutta, yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta. Tahlon vastausten lisäksi liitteet ovat olennainen osa hakemusta. Tarkempi pistejako osioittain löytyy hallituksen hyväksymästä pisteytysmallista. Täällä myös vinkkejä lisäpisteiden saamiseen.

D.      Vastausvaihtoehdot eivät sovi yhdistyksellemme, mitä teen?

Vastaa parhaasi mukaan noudattaen toimintasuunnitelmanne suunnitelmia. Kaikki vastausvaihdoehdot eivät voi toimia yli 200 piirissä olevalle yhdistykselle, joten lisää tarkennuksia ja lisätietoja lisätietokenttiin. ikäli yhdistys todetaan antaneen virheellistä tietoa, voidaan heiltä evätä tämän vuoden avustus tai oikeus hakea avustusta seuraavalla hakukierroksella. Anna myös palautetta jarjestoasiat@ayy.fi.

E.       Miten teen yhdistysprofiilin?

Katso tarkemmat ohjeet täältä.

F.  Mistä tiedän missä luettelossa yhdistyksemme on?

Tahlo-järjestelmästä, Yleinen välilehdeltä. Mikäli olette ensimmäisessä luettelossa, voitte hakea toiminta-avustusta. Muilta vaaditaan vain yhdistysilmoituksen tekeminen.

 

LIITTEET JA LISÄAIKA

G.      Minulla ei ole kaikkia tarvittavia liitteitä, mitä teen?

Hakuaikaa on kaikille kokonainen kuukausi. Siinä ajassa ennättää tekemään puuttuvat tämän vuoden dokumentit ja pyytämään viime toimintavuoden dokumentit edeltäjiltänne. Hyvän yhdistyshallinnon mukaan nämä kaikki dokumentit pitäisi olla vuosittain yhdistyksellä olemassa. Mikäli sinulla on perusteltu syy puuttuville liitteille, pyydä lisäaikaa ennen hakuajan päättymistä jarjestoasiat@ayy.fi. Jokainen puuttuva liite rokottaa avustussummaa. Mahdollista avustusta ei voida maksaa, mikäli yhdistys ei ole toimittanut puuttuvia liitteitä 31.5.2019 mennessä.

H.      Minulla ei ole yhdistyksemme sääntöjä, mitä teen?

Katso Tahlosta edellisen vuoden Liitteet välilehteä (vaihda vuosi oikeasta yläkulmasta). Löytyykö sieltä? Mikäli ette ole muuttaneet sääntöjänne, voitte liittää nämä samat säännöt vuoden 2019 kohdalle. Myös edeltäviltä toimijoilta voi näitä kysellä tai Patentti- ja rekisterihallitukselta. Muistakaa tallentaa ajantasaisin versio säännöistä! Mikäli teillä on perusteltu syy liitteiden puuttumiselle, pyytäkää lisäaikaa ennen hakuajan päättymistä jarjestoasiat@ayy.fi.

I. Minulla ei ole viime vuoden talousdokumentteja, mitä teen?

Hyvän hallintotavan mukaiset dokumentit on tehtävä vuosittain. Kuukaudessa ennättää pitkälle. Yhdistysoppaasta löytyy vinkkejä osioistaHallinto ja talous” sekä ”Palvelut ja info” alla olevista koulutusmateriaaleista. Rautalankamallit taseen ja tuloslaskelman tekoon löytyy yhdistysoppaan materiaalipankista. Mikäli teillä on perusteltu syy liitteiden puuttumiselle, pyytäkää lisäaikaa ennen hakuajan päättymistä jarjestoasiat@ayy.fi.

J.        Toimivuotemme ei noudata kalenterivuoden rytmiä, mitä liitteitä palautan?

Kuluvan ja edellisen toimintavuoden. Kalenterirytmiä noudattavilla nämä ovat vuoden 2018 ja 2019 liitteitä. Esimerkiksi kesästä kesään toimivilla yhdistyksillä kuluva toimikausi on 2018-2019 ja edellinen 2017-2018.

K. Olemme uusi yhdistys eikä vielä dokumentteja ole, mitä teen?

Kuluvan toimintavuoden liitteet voitte palauttaa normaalisti. Viime vuoden dokumenttien kohdalle palauttakaa dokumentit, joissa selitätte lauseella parilla viime vuoden toiminnan tilanteen tai tarkemmat perustamispäivät.

L.       Yhdistystoimintamme on hiipumassa eikä viime vuodelta ole dokumentteja, mitä teen?

Tarkastelkaa huolellisesti, mihin suuntaan yhdistyksenne toiminta on menossa. Jatkuuko toiminta, piristyykö se tänä vuonna vai hiipuuko se edelleen? Mikäli jatkuu pirteänä, toimittakaa tämän vuoden osalta liitteet normaalisti ja viime vuoden dokumenttien kohdalle palauttakaa dokumentit, joissa selitätte lauseella parilla viime vuoden toiminnan tilanteen.

M.    Miten ja mille voi pyytää lisäaikaa?

Järjestösektori arvioi perustellun syyn jokaisen yhdistyksen kohdalla erikseen. Pyytäkää lisäaikaa ennen hakuajan päättymistä jarjestoasiat@ayy.fi ja kertokaa samalla, milloin voitte liitteet palauttaa. Myöhässä hakemuksen tekemisen aloittaminen ei ole hyvä peruste lisäajan pyytämiselle. Katso tarkempia vinkkejä puuttuvista liitteistä ylemmistä kohdista.

N.     Vuosikokous on liian myöhään, mitä teen?

Pyytäkää lisäaikaa, mikäli ette saa toimintanne dokumentteja hyväksyttyä vuosikokouksessanne ennen maaliskuun loppua. Yhdistyksen kokouksen voi järjestää myöhemminkin syksyllä, mikäli säännöissänne niin sanotaan. Tällöin lisäajan pyytämiselle on selkeät perusteet.

 

MUUT

O.     Meillä on juhlavuosi/hieno projekti tänä vuonna. Voimmeko saada isomman avustuksen?

AYY:n toiminta-avustus on tarkoitettu yhdistyksen jatkuvan toiminnan tukemiseen. Kaikkiin jatkuvan toiminnan ulkopuolisiin projekteihin ja uusiin, päräyttäviin ideoihin voi hakea rahoitusta TTER:lta (http://tter.ayy.fi/).

P. Miten voin antaa palautetta hakulomakkeesta ja koko prosessista?

Tahlon Hakemus välilehdellä viimeinen laatikko antaa tilaa kaikille kommenteille ja palautteelle. Voit myös laittaa palautetta osoitteeseen jarjestoasiat@ayy.fi.

Q.     Kuinka paljon hakemusten ja ilmoitusten käsittelyyn menee aikaa?

Tarkkaa arviota on mahdotonta arvata. Hakemuksia on paljon ja tarkastajia vain kaksi, jotka hoitavat samalla muita työtehtäviään. Tarkastamiseen menee vähintään huhtikuu, mutta pyrimme saamaan avustukset maksuun ennen kesää. Mahdollisesta aikataulun venymisestä tiedotetaan erikseen.

R. Miksi en pääse tarkastelemaan yhdistykseni hakemuksia aiemmilta vuosilta?

Pisteytysmallia on kevyesti päivitetty ja hakulomaketta uudistettu yhdistyksiä helpottavaan suuntaan. Avoimia vastauksia ja pitkiä selostuksia tarvitaan vähemmän, sillä niitä on korvattu rasti ruutuun -valinnoilla. Avoimiin kenttiin toki voi kertoa toiminnan kehittymisestä sekä tapahtumista, mitä ei ole valintaruuduissa mainittu. Tämän muutoksen vuoksi hakemus-välilehti on muuttunut myös aiempien vuosien kohdalla, eikä alkuperäisiä aiempien vuosien hakemuksia voi tarkastella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *