Esittelyssä AYY:n uusi asuntosihteeri

Asuntosihteeri Peppi Reinikka aloitti työnsä Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan keskustoimistolla Otaniemessä toukokuussa. Hän vastaa yhdessä muun jäsenpalvelutiimin kanssa AYY:n 2 500 opiskelija-asunnon välittämisestä ylioppilaskunnan jäsenille.

Peppi Reinikalle ylioppilaskunnan asuntosihteerin työ on uusi aluevaltaus. Hän on opiskellut valokuvausta Pekka Halosen akatemiassa ja työskennellyt kymmenen vuotta ravintola-alalla ja tapahtumatuotannon parissa.

”Ylioppilaskunnat eivät ole minulle ennestään lainkaan tuttuja – jollei opiskelijabileiden järjestämistä ja Helsinginkadun Approon baaritiskin takaa osallistumista lasketa”, Reinikka nauraa.

Reinikka kertoo, että yötyö alkoi käydä pitkän päälle raskaaksi. Asiakaspalvelutyöt kiinnostivat kuitenkin yhä, ja AYY:n työpaikkailmoitus vaikutti lupaavalta.

”Ilmoituksesta heräsi tunne, että tänne etsitään oikeantyyppistä tekijää sen sijaan, että vaadittaisiin kokemusta juuri asumisen alalta.”

Asuntosihteerin työhön kuuluu asiakaspalvelua puhelimitse, sähköpostitse ja AYY:n Otaniemen palvelutoimistolla. Asuntosihteeri muun muassa lähettää opiskelijoille asuntotarjouksia, hoitaa vuokrasopimuksia, luovuttaa avaimia ja vastaa kaikenlaisiin asumiseen liittyviin kysymyksiin.

Reinikka kertoo, että asumisen maailmassa on alanvaihtajalle paljon sisäistettävää. Uuden työntekijän on täytynyt perehtyä sekä AYY:n asumisen ohjesääntöön että asumiseen liittyviin lakipykäliin.

”Tietoa ja ohjeistuksia on paljon. Osaan samaistua ensimmäistä asuntoaan hakeviin opiskelijoihin ja yritän tiivistää asian heille niin, että se on helppo ymmärtää.”

Reinikan mukaan asiakaspalvelutyössä tarvitaan ennen kaikkea hyvää tilannetajua ja toimivaa tiimityötä.

”Työssä pitää olla pelisilmää. Jokaista tilannetta pitää lukea erikseen, ja jos kysymykseen ei löydy suoraa vastausta, täytyy konsultoida työkavereita.”

Asuminen herättää tunteita ja huolia, onhan kyse hyvin henkilökohtaisesta ja elämän perusasioihin liittyvästä palvelusta.

”Saamme paljon kysymyksiä esimerkiksi asuntohakemusten etenemisestä. On ymmärrettävää, että paniikki iskee, jos uhkana on asunnottomuus”, Reinikka toteaa.

Itse hän odottaa oppivansa tulevina kuukausina asumisesta paljon uutta niin, että neuvojen antaminen ja asiakkaiden auttaminen käy entistä sujuvammin.

”On hyvä, että haasteita riittää. Odotan innolla oppivani talon tavoille!”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *